Met de komst van het Netatmo weerstation zijn er weer mooie mogelijkheden beschikbaar gekomen om een domotica installatie van nuttige sensoren te voorzien.

Het basis pakket beschikt alleen binnenshuis al over sensoren voor temperatuur, luchtdruk, relatieve luchtvochtigheid, CO2 gehalte en geluidsniveau terwijl ook voor buiten een sensor voor temperatuur en relatieve luchtvochtigheid wordt meegeleverd.

Het systeem kan eenvoudig worden uitgebreid met een regenmeter, een windsnelheidsmeter en een extra binnenvoeler voor temperatuur en relatieve luchtvochtigheid.

Voor een aantal van deze meetwaarden zullen we de komende periode elders op deze site de nodige toepassingen beschrijven. Eerst moeten we natuurlijk dit Netatmo systeem aan onze Fibaro HC2 koppelen.


Zodra u het Netamo weerstation volgens de meegeleverde beschrijving hebt geinstalleerd maakt u eerst een gratis developer account aan via: https://dev.netatmo.com/

Maak hier uw eigen applicatie aan door deze een passende naam en beschrijving te geven en klik op: "Create an app.".

Vervolgens krijgt u een scherm te zien waarop u een ClientID en een Client Secret voor uw applicatie krijgt. Kopieer deze naar een veilige locatie zodat u deze straks en in de toekomst eenvoudig kunt gebruiken.

Nu installeren we op onze HC2 de Fibaro Netatmo plugin. Ga hiervoor in uw HC2 beheerinterface naar > Plugins > Klimaat en selecteer Netatmo.

Na deze actie komt er bij uw apparaten overzicht een Virtueel Netatmo device te voorschijn waar u bij de geavanceerde gegevens de volgende informatie ingeeft:

  • Username:      Het mailadres dat u bij Netatmo als uw gebruikersnaam hebt opgegeven;
  • Password:       Het bij Netatmo opgegeven wachtwoord;
  • Client ID:         Kopieer hier het zojuist verkregen Client ID;
  • Client Secret:  Kopieer hier uw zojuist verkregen Client Secret.

Zodra u vervolgens op GetDevices klikt krijgt u er in uw HC2 automatisch weer een 7-tal apparaten bij.

De regenmeter en de windmeter worden nog niet door de plugin ondersteund. Zolang dat nog niet het geval is zullen we hiervoor een stukje Lua code moeten gebruiken dat we in een andere blogpost zullen behandelen.